EDUCA WEEK LIBEREC | týden vzdělání a práce v Libereckém kraji | 7. - 13. 10. 2024
Více informacíDatabáze poskytnutých informací dle zákona č. 106/1999 Sb.
Archiv databáze poskytnutých informací do 3/2024 je dostupný zde: https://www-apps.kraj-lbc.cz/archiv-databaze-106
106/1999
Náklady řízení 60 A 23/2022-27
Předmět žádosti: žadatel požadoval informace o tom, zda byla splněna povinnost uhradit účastníku řízení náklady řízení stanovené Rozsudkem Krajského soudu v Ústí nad Labem-pobočka v Liberci, č.j. 60 A 23/2022-27 ze dne 19.1.2023 (dále jen „Rozsudek“). Dále požadoval údaj o dni, ve kterém byly finanční prostředky odeslány z účtu Krajského úřadu Libereckého kraje.
KÚ LK žadateli sdělil, že povinnost uložená výše zmíněným Rozsudkem byla splněna dne 24.2.2023, kdy byly finanční prostředky odeslány.
Zveřejněno: 17.4.2024
Parkovací dům Libereckého kraje
Předmět žádosti: žadatel požadoval informace týkající se parkování v Parkovacím domě Libereckého kraje. KÚ LK zaslal tyto odpovědi:
- Za jakých podmínek je takové parkovací místo možné získat?
Parkovací místa v parkovacím domě jsou od počátku koncipována jako parkovací místa vyhrazená ve všední dny pro zaměstnance (celkem 104 míst) a parkovací místa P+R (celkem 100 míst – o víkendu pak 204 míst).
Zaměstnanci platí za parkování denní sazbu 50 Kč. Vjezd do parkovacího domu je umožněn všem zaměstnancům, kteří jsou v pracovním poměru ke krajskému úřadu a mají zaměstnaneckou kartičku. Parkuje vždy pouze 104 zaměstnanců, a to podle času, kdy do parkovacího domu vjedou. Všichni, kdo by chtěli vjet nad tento počet, nejsou do parkovacího domu vpuštěni.
Parkovací místa P+R jsou zpoplatněná celodenní sazbou 60 Kč, přičemž v rámci této sazby je možné uplatnit vyzvednutí lístku na MHD. Reálná cena parkování se tím významně snižuje.
Nájemníci – instituce z Evropského domu mají na základě nájemní smlouvy pronajatá parkovací místa (celkem za celý Evropský dům 34 míst) a platí za každé pronajaté místo 1.050 Kč za měsíc. Tato místa jsou rezervována pro služební vozy institucí.
- Jak o takové místo mohu požádat?
O parkovací místa zaměstnanců a nájemců nelze požádat. Musel byste se stát zaměstnancem KÚ LK. Volná místa inzerujeme na naší úřední desce.
- Na základě, jakých pravidel jsou tato místa přidělována?
Zaměstnanci získávají možnost parkování automaticky při vzniku pracovního poměru. Parkovat mohou, pokud je dostatek parkovacích míst z celkového počtu 104. Nájemci mají místa rezervovaná na základě Nájemní smlouvy.
- Bylo by možné, aby bylo parkování v Parkovacím domě LK účtováno na měsíční bázi a hrazeno převodem proti vystavené faktuře? Aby i pro nevyhrazené parkování bylo možné použít parkovací kartu a na měsíční bázi vyúčtovat parkování podle skutečných dnů/hodin? Předpokládám, že na stejném principu funguje vyúčtování pro uživatele vyhrazených parkovacích stání.
Parkovací místa P+R jsou částečně hrazena z dotačních zdrojů a podmínky dotačního titulu dlouhodobé parkování nájemního charakteru neumožňuje. Pravidla parkování P+R jsou jasně daná a nelze je v rámci udržitelnosti projektu po dobu 5ti let měnit. Není tedy možné na těchto místech použít parkovací kartu a vyúčtování poskytovat na měsíční bázi. Toto umožňují pouze parkovací místa pro nájemce, která jsou plně obsazena.
Zveřejněno: 17.4.2024
Informace k IDOL
Předmět žádosti: žadatel požadoval tyto informace:
- Tabulka příslušnosti zastávek vlaků a autobusů k zónám IDS IDOL.
- Data potřebná pro lokální výpočet vzdálenosti v tarifních jednicích mezi zónami v systému.
- Ceník jízdného IDOL (převod jednice -> Kč).
KÚ LK ve spolupráci s koordinátorem veřejné dopravy Libereckého kraje, společností KORID LK, spol. s.r.o., připravil exporty požadovaných dat do 3 samostatných souborů, které žadateli zaslal přílohou dopisu.
Příloha č. 1 zastavky_stanice_zony.txt (.txt, 108 kB, 17. 4. 2024)
Příloha č. 2 tarifni_matice_IDOL.txt (.txt, 1 MB, 17. 4. 2024)
Příloha č. 3 cenik_IDOL_od_2024_01_01.xlsx (.xlsx, 17 kB, 17. 4. 2024)
Zveřejněno: 17.4.2024
Náklady řízení 59 A 85/2017-25
Předmět žádosti: žadatel požaduje informace o tom, zda byla splněna povinnost uhradit účastníku řízení náklady řízení stanovené Rozsudkem Krajského soudu v Ústí nad Labem-pobočka v Liberci, č.j. 59 A 85/2017-25 ze dne 31.8.2018 (dále jen „Rozsudek“). Dále požadoval údaj o dni, ve kterém byly finanční prostředky odeslány z účtu Krajského úřadu Libereckého kraje.
KÚ LK sdělil, že povinnost uložená výše zmíněným Rozsudkem byla splněna dne 10.9.2018, kdy byly finanční prostředky odeslány.
Zveřejněno: 17.4.2024
Příspěvky na myslivecké činnosti v letech 2019-2023
Předmět žádosti: žadatel požadoval poskytnutí informací v souvislosti s poskytnutými finančními příspěvky na vybrané myslivecké činnosti dle nařízení vlády č. 30/2014 Sb., o stanovení závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích a na vybrané myslivecké činnosti (tj. informací ve vztahu k finančním příspěvkům, které byly vyplaceny v rámci dotačního titulu G + K). Přílohou dopisu KÚ LK žadateli zaslal požadované údaje.
Příloha 1 Prehled_prispevku_G_K_za_rok_2019_2023 (.xlsx, 36 kB, 17. 4. 2024) 4. 2024)
Zveřejněno: 17.4.2024
Regionální media
Předmět žádosti: žadatel požadoval poskytnutí informací týkající se periodika a televizních pořadů kraje vydávaného ve smyslu zákona č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.
- Informaci, zda kraj vydává tištěná krajská periodika.
Odpověď:
Ano. Liberecký kraj v roce 2023 vydal 1x ročně (v prosinci) speciální výtisk v tištěné podobě magazínu KRAJ, který jinak vychází online.
- Pokud ano, informaci, zda má kraj zřízenou redakční radu v souvislosti s vydáváním periodika.
Odpověď:
Ano.
- Pokud ano, žádáme dále o:
3.1) informace o členech redakční rady:
a) informace o počtu členů redakční rady
Odpověď:
Je 8 členů redakční rady.
b) informace o počtu členů redakční rady, kteří jsou členové zastupitelstva,
Odpověď:
Počet členů redakční rady, kteří jsou členové zastupitelstva je 2.
c) informaci o počtu členů, kteří jsou zástupci opozice v zastupitelstvu,
Odpověď:
Počet členů, kteří jsou zástupci opozice v zastupitelstvu je 1.
d) informaci o počtu členů, kteří byli do redakční rady opozicí nominováni
Odpověď:
Počet členů redakční rady, kteří byli nominování opozicí, je 1.
3.2) Informaci, zda je redakční rada ustavena jako komise rady nebo výbor zastupitelstva dle zákona o obcích (krajích, hl. m. Praze).
Odpověď:
Redakční rada je ustavena jako Komise rady.
- Informaci, zda má kraj vnitřní psaná pravidla pro tvorbu obsahu periodika (Pravidla pro vydávání, Statut apod.).
Odpověď:
Ano.
- Informaci, v jakém nákladu periodikum ročně vychází. (Kolik kusů periodika celkem ročně vytisknete?)
- :
V roce 2023 jsme vytiskli jedno speciální číslo magazínu KRAJ. Celkem 210.000 Ks tohoto magazínu.
- Informaci o celkových ročních nákladech na vydávání periodika hrazených z rozpočtu kraje v Kč (vč. DPH).
Odpověď:
Celkové náklady činily 149.175,86 + 1.700 + 137.335 = 288.210,86 Kč (jedno speciální číslo v tištěné podobě).
6.1) Žádáme dále o informace o:
a) Výši ročních nákladů v Kč (vč. DPH) na distribuci periodika.
Odpověď:
Náklady činily 149.175,86 Kč (distribuce Českou poštou jednoho speciálního čísla).
b) Výši ročních nákladů v Kč (vč. DPH) na ostatní služby související s tvorbou periodika (náklady na grafickou úpravu, sazbu, tisk, tvorbu obsahu atp.).
Odpověď:
Ostatní náklady činily:
- grafika: 1.700 Kč (Jiří Toman),
- tisk a expedice: 137.335 Kč (Jiří Weiner)
c) Výši ročních nákladů v Kč na mzdy a odměny pracovníkům samosprávy, kteří se podílejí na vydání periodika; pokud se na vydání periodika podílejí jen v části své pracovní povinnosti, uveďte prosím hrubým odhadem tento podíl.
Odpověď:
Žádné náklady nevznikají.
- Informaci o výši příjmu z inzerce v Kč.
Odpověď:
Inzerce není součástí periodika, ani tištěné ani online verze.
7.1) Žádáme dále o informace o:
a) Jsou tyto příjmy z inzerce vynaloženy na vydávání periodika? Pokud ano, kolik procent z celkových ročních nákladů pokryjí?
Odpověď:
Příjmy z inzerce nejsou.
- Informaci o tom, zda je periodikum distribuováno do schránek obyvatel bez poplatku, či zda si jej občané kupují. V takovém případě prosím uveďte, kolik činí cena jednoho výtisku pro veřejnost.
Odpověď:
Výtisk je zdarma.
- Informaci o tom, zda kraj provozuje nebo má jinak zajištěné televizní vysílání zaměřující se zejména na zpravodajství.
Odpověď:
Ano, kraj má jinak zajištěné televizní vysílání.
9.1) Žádáme dále o informace:
a) Kdo je provozovatelem vysílání?
Odpověď:
RTM plus Liberecko s.r.o.
IČO:17445663 Hledat IČO
Datová schránka: uaxsfcr
Adresa: Mrštíkova 399/2a, Liberec III-Jeřáb, 46007, Liberec
b) Seznam všech pořadů, které kraj hradí z veřejného rozpočtu.
Odpověď:
Pořad Krajský magazín.
c) Jaké jsou celkové roční náklady v Kč (vč. DPH) na zajištění všech výše uvedených pořadů?
Odpověď:
Pro rok 2023 jsou celkové náklady ve výši 798.600 Kč.
d) Jak je zajištěna distribuce pořadů/zpravodajství? Jakými způsoby a na jakých platformách jsou tyto pořady/zpravodajství vysílány?
Odpověď:
Prostřednictvím krajských sociálních sítí Youtube a Meta. Na webových stránkách a sociálních sítích zpracovatele a v rámci jeho regionálního televizního vysílání.
e) Poskytněte, prosím, všechny aktuální smlouvy s provozovateli televizního vysílání, včetně všech dodatků.
Odpověď:
Smlouvu, včetně příloh, posíláme v příloze.
f) V případě, že je kraj přímo provozovatelem televizního vysílání, jak je zajištěna objektivita a vyváženost informací ve smyslu povinností dle § 31 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání?
Odpověď:
Kraj není přímo provozovatelem televizního vysílání.
OLP_4873_2022_registr (.pdf, 249 kB, 29. 4. 2024)
Příloha 1 (.pdf, 113 kB, 29. 4. 2024)
Příloha 2 (.pdf, 779 kB, 29. 4. 2024)
Zveřejněno dne 29.4.2024
Náklady řízení 60 A 5/2018-28
Předmět žádosti: žadatel požadoval informace o tom, zda byla splněna povinnost uhradit účastníku řízení náklady řízení stanovené Rozsudkem Krajského soudu v Ústí nad Labem-pobočka v Liberci, č.j. 60 A 5/2018-28 ze dne 7.9.2018 (dále jen „Rozsudek“). Dále požadoval údaj o dni, ve kterém byly finanční prostředky odeslány z účtu Krajského úřadu Libereckého kraje.
KÚ LK ždateli sdělil, že povinnost uložená výše zmíněným Rozsudkem byla splněna dne 27.9.2018, kdy byly finanční prostředky odeslány.
Zveřejněno dne 29.4.2024
Regulace reklamy
Předmět žádosti: žadatel požadoval informace týkající se sankcí za porušení zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy.
1. Udělil Váš úřad sankci za porušení zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy v souvislosti s Instagramovým příspěvkem Ondřeje Koláře dostupného na adrese https://www.instagram.com/p/Cfj96i3ABqa/?img_index=1?
Pokud ano, prosíme též o poskytnutí odůvodnění takového rozhodnutí.
Odpověď:
V souvislosti s předmětným instagramovým příspěvkem Ondřeje Koláře (viz. odkaz) Krajský živnostenský úřad sankci neudělil.
2. Kolik bylo Vaším úřadem uděleno sankcí za porušení zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy v souvislosti se zveřejněním reklamy na sociálních sítích v roce 2023?
Odpověď:
V souvislosti se zveřejněním reklamy na sociálních sítích nebyly naším úřadem uděleny žádné sankce.
3. Jaká byla nejvyšší pokuta udělená Vaším úřadem za porušení zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy udělená v souvislosti s reklamou na sociální síti? Prosíme taktéž o poskytnutí odůvodnění tohoto rozhodnutí.
Odpověď:
V souvislosti s reklamou na sociálních sítích nebyla naším úřadem udělena žádná pokuta.
Zveřejněno dne 29.4.2024
Závěrečný účet Obce Jeřmanice
Předmět žádosti: žadatel požadoval informace ke Zprávě o výsledku hospodaření obce Jeřmanice. Krajského úřadu Libereckého kraje níže zaslal následující vyjádření.
V rámci přezkoumání hospodaření obce Jeřmanice za období od 1.1.2023 do 31.12.2023 bylo v souvislosti s majetkovou účastí v osobách s podstatným vlivem (dlouhodobý finanční majetek) evidovanou na účtu 062 ve výši 3 392 000 Kč kontrole podrobeno:
- Výpis z obchodního rejstříku společnosti Všesportovní areál OBŘÍ SUD JAVORNÍK s.r.o., IČO 25119109,
- Insolvenční rejstřík, Dílčí zpráva insolvenčního správce za období od 1.4.2020 do 29.11.2023 ze dne 29.11.2023.
Dle informací z dílčí zprávy insolvenčního správce činil ke dni 29.11.2023 stav bankovního účtu majetkové podstaty 10 813 435,35 Kč, insolvenční řízení nebylo ukončeno.
Dle Českého účetního standardu pro některé vybrané účetní jednotky č. 706 OPRAVNÉ POLOŽKY A VYŘAZENÍ POHLEDÁVEK, kdy opravné položky se tvoří v případech zjištění, že hodnota tohoto majetku je významně nižší, než je jeho ocenění v účetnictví, a toto významné snížení hodnoty majetku není trvalého charakteru. Postup obce byl v souladu s ustanovením Českého účetního standardu č. 706.
Zveřejněno dne 15.5.2024
Dopravci-vážení vozidel-přestupkové řízení
Předmět žádosti: žadatel požadoval informace týkající se postupu správního orgánu v případě vážení vozidel a následného rozhodování o přestupcích. Konkrétně požadoval odpovědi na níže uvedené dotazy, ke kterým KÚ LK zaslal následujícíodpovědi:
KÚ LK v dané problematice vyřizuje pouze odvolací řízení, není tedy prvoinstančním orgánem a podřízené obce s rozšířenou působností tak může v tomto směru pouze metodicky řídit. V našem kraji probíhá nízkorychlostní kontrolní vážení na několika stanovištích, vysokorychlostní vážení zde prováděno není.
Vzhledem k tomu, že pouze některá řízení jsou řešena v rámci odvolacího řízení, nemůže KÚ LK kvalifikovaně odpovědět na otázku, jak úřady v jeho území obecně postupují. Z odvolacích řízení nicméně vyplývá, že sypký materiál je řešen v souladu s rozsudky Nejvyššího správního soudu, např. č. j. 7 As 61/2016-34, ze dne 25.5.2016, cit.: „Pouhá skutečnost, že byl přepravován sypký materiál, který se během jízdy přesunuje a zatěžuje nápravu vozidla nad hranici největší povolené hmotnosti, ještě nezakládá liberační důvod podle ust. § 43 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích a nezbavuje provozovatele vozidla odpovědnosti za předmětný správní delikt. Tato ustanovení totiž předpokládá, aby osoba, která se správního deliktu dopustila, vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila. V dané věci však stěžovatelka ani neuvedla žádné konkrétní kroky, které učinila k tomu, aby se jako provozovatelka vozidla nedopustila správního deliktu podle ust. § 42b odst. 1 písm. r) zákona o pozemních komunikacích, tedy aby nedošlo u jí provozovaného vozidla k překročení hodnot stanovených ve zvláštním právním předpise (vyhlášce). Skutečnost, že byl přepravován sypký materiál, který se během jízdy přesunuje, sama o sobě nemůže obstát.“
Pokud je Odboru silničního hospodářství KÚ LK známo, neřešil v žádném z odvolacím řízení přetížení jedné nápravy, a to poháněné nápravy tahače. Naopak rozhodnutí prvoinstančních orgánů přezkoumávaná v odvolacím řízení jsou z devadesáti procent případů zaměřena na přetížení celého vozidla.
a) Jak je zohledněn v přestupkovém řízení s dopravcem (nikoliv řidičem), týkajícím se přestupku dle § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích, fyzikální jev, že dochází k přenosu hmotnosti v soupravě z návěsu na tahač, tedy může dojít ke stavu, že tahač je těžší, než je jeho provozní hmotnost;
Odpověď:
Odbor silničního hospodářství KÚ LK není prvoinstančním orgánem v této věci. V odvolacím řízení nebyl řešen případ, kdy by se jednalo o přetížení tahače.
b) Zda v případě, že není překročena největší povolená hmotnost jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, a je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače, je spatřováno v překročení největší povolené hmotnosti tahače spáchání přestupku § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích a zda je případně při tomto zjištění překročení pouze největší povolené hmotnosti tahače přihlíženo k fyzikálnímu jevu dle písm. a) – přenosu hmotnosti v soupravě z návěsu na tahač a zda je pak případně dospěno k závěru, že ke spáchání přestupku nedošlo;
Odpověď:
Odbor silničního hospodářství KÚ LK řešil pouze přetížení celého vozidla, v jednom případě přetížení na několika nápravách, tudíž nebyl důvod řešit tento fyzikální jev.
c) jak je zohledněno v přestupkovém řízení s dopravcem (nikoliv řidičem), týkajícím se přestupku dle § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích, že byl přepravován sypký materiál dle ustanovení § 51e vyhlášky č. 104/1997 Sb.;
Odpověď:
Přetížení vozidla v případě přepravy sypkého materiálu nebylo v odvolacím řízení řešeno, v jednom případě bylo zmiňováno jako příklad, kdy by silniční správní úřad zvolil jiný postup, pokud by se jednalo o sypký materiál.
d) zda v případě, že není překročena při přepravě sypkého materiálu největší povolená hmotnost jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, a je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače, je spatřováno v překročení největší povolené hmotnosti tahače spáchání přestupku § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích a zda je případně při tomto zjištění překročení pouze největší povolené hmotnosti tahače přihlíženo k tomu, že byl přepravován sypký materiál dle ustanovení § 51e vyhlášky č. 104/1997 Sb., a zda je pak případně dospěno k závěru, že ke spáchání přestupku nedošlo;
Odpověď:
Viz. odpověď u bodu c).
e) zda v případě, že není překročena největší povolená hmotnost žádné z náprav jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, a je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače, je spatřováno v překročení největší povolené hmotnosti tahače spáchání přestupku § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích i když nedojde k překročení největší povolené hmotnosti celé soupravy;
Odpověď:
Odbor silničního hospodářství KÚ LK neřešil v odvolacím řízení žádný případ, kdy byl přetížen pouze tahač.
f) zda je při určování hmotnosti jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, jakož i zvlášť tahače a návěsu vycházeno z prostého součtu okamžité hmotnosti jednotlivých konkrétních náprav bez zohlednění tolerance vážení 15 %, platící pro vážení náprav, a z užití tolerance pouze 7 % nebo zda je při určování hmotnosti jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, jakož i zvlášť tahače a návěsu vycházeno z prostého součtu okamžité hmotnosti jednotlivých konkrétních náprav, následně je zohledněna tolerance vážení 15 %, platící pro vážení náprav, a z následného užití tolerance 7 % pro zjištěnou hmotnost jízdní soupravy – tedy zda jsou postupně užity obě tolerance.
Odpověď:
Toleranční odchylka je zohledněna již na vážícím lístku, kdy vážení provádí Policie ČR nebo Celní úřad.
Postup, který je pro vážení a vyhodnocení výsledku vážení Policií ČR či Celní správou aplikován je popsán v Metrologickém předpise MP 009, který přikládáme. Z vyhodnocení výsledků cit.:
„Naměřené hodnoty hmotnosti musí být řádným způsobem zaznamenány a dokumentovány. Výsledky vážení musí být doplněny o rozšířenou nejistotu měření, kterou lze stanovit v souladu s dokumentem EA-4/02 M, nebo v souladu s obdobným mezinárodně uznávaným dokumentem použitelným pro stanovení nejistot měření (vážení).
Při zohlednění právně závazným předpisem stanovených technických a metrologických požadavků na přenosná měřicí zařízení pro zjišťování kolových zatížení, zatížení náprav a celkové hmotnosti silničních vozidel (které musí být před uvedením předmětných vah s neautomatickou činností na trh a do používání prokázány posouzením shody s požadavky směrnice EU tzv. nového přístupu), za předpokladu správné aplikace výše specifikovaných metod a při zohlednění vlivů reálných podmínek měření (vážení) lze pro účely kontrolního vážení výsledkům měření jednotně přiřadit rozšířenou nejistotu měření 2 % (pro k = 2).
Poznámka:
Možnost využití odpočtu konstantní hodnoty relativní nejistoty měření 2 % od výsledků vážení získaných při kontrolním vážení silničních vozidel byla potvrzena na základě teoretických a experimentálních studií provedených Českým metrologickým institutem (určení hodnoty relativní nejistoty vážení na základě analýzy nejistot vážení při zohlednění technických možností a vlastností použitelných vážních systémů a reálných podmínek prostředí) a Centrem dopravního výzkumu, v. v. i. (nezávislé určení hodnoty relativní nejistoty vážení na základě experimentálních měření v provozních podmínkách na statisticky významném souboru vozidel).
Bylo potvrzeno, že použití výše uvedené hodnoty relativní nejistoty měření za účelem zjednodušení postupu při vyhodnocení naměřených hodnot v rámci kontrolního vážení silničních vozidel (bez nutnosti individuálního stanovení nejistot vážení pro každé jednotlivé měření) kompenzuje s dostatečnou spolehlivostí všechny významné (reálné i potenciální) dílčí zdroje nejistot vážení silničních vozidel.“
Silniční správní úřad potom vychází pouze z hodnot na tomto lístku.
Příloha_1_Metrologický_předpis (.pdf, 1 MB, 21. 5. 2024)
Zveřejněno dne 21.5.2024
Ochrana oznamovatelů
Předmět žádosti: žadatel požadoval informace týkající se ochraně oznamovatelů. KÚ LK níže zaslal tyto odpovědi k položeným dotazům:
- Uveďte prosím odkaz na vnitřní předpis kraje upravující ochranu oznamovatelů. Pokud tento předpis není dostupný způsobem umožňující dálkový přístup, žádáme o jeho zaslání datovou schránkou.
Odpověď:
Vnitřní předpis je připojen v příloze č. 1.
- Umožňuje vnitřní oznamovací systém vašeho kraje podávání anonymních oznámení?
Odpověď:
Vnitřní oznamovací systém KÚ LK neumožňuje podávání anonymních oznámení.
3. Jakými způsoby jsou/byli zaměstnanci informováni o možnosti učinit oznámení podle zákona?
i) internetové stránky kraje (doplňte, prosím, konkrétní odkaz)
ii) informativní plakát vyvěšený na krajském úřadě nebo místě obvyklém pro informování zaměstnanců
iii) školení pro zaměstnance
iv) e-learningový program
v) jiné: uveďte další způsoby
Odpověď:
Zaměstnanci jsou informováni o možnosti učinit oznámení na internetových stránkách kraje na adrese:
https://www.kraj-lbc.cz/urad/ochrana-oznamovatelu a prostřednictvím workspace CODEXIS.
4. Uveďte u následujících položek odpovídající počet oznámení, která byla přijata v období od 17.12.2021 do 30. 4. 2024:
i) Kolikrát byl celkem využit vnitřní oznamovací systém kraje?
ii) Celkem přijato relevantních oznámení (všechna oznámení zkrácena o
nerelevantní).
iii) Celkem přijato anonymních oznámení.
iv) Celkem vyřízeno relevantních oznámení přijetím opatření.
v) Celkem vyřízeno relevantních oznámení postoupením příslušnému orgánu veřejné moci (např. Policie ČR).
vi) Počet přijatých relevantních oznámení, které nebyly dosud vyřízeny.
Odpověď:
V období od 17. 12. 2021 do 30. 4. 2024:
i) Byl vnitřní oznamovací systém KÚ LK využit 1x.
ii) Nebylo přijato žádné relevantní oznámení.
iii) Nebylo přijato anonymní oznámení.
iv) Nebylo vyřízeno žádné relevantní oznámení přijetím opatření.
v) Nebylo vyřízeno žádné relevantní oznámení postoupením příslušnému orgánu veřejné moci.
vi) Nebylo přijato žádné relevantní oznámení, které nebylo dosud vyřízeno.
5. Pokud kraj obdržel relevantní oznámení, vyberte, jakých jednání se oznámení týkalo/a?
i) Přestupky.
ii) Trestné činy.
iii) Porušení přímo zákona o ochraně oznamovatelů.
iv) Porušení právního předpisu Evropské Unie.
v) Jiná jednání, která nespadají do věcné působnosti zákona, ale vnitřní předpis kraje jejich oznámení umožňuje: např. bossing, mobbing a další.
Odpověď:
Nebylo přijato žádné relevantní oznámení.
6. Je vnitřním předpisem kraje vyloučeno přijímání oznámení od osoby, která pro povinný subjekt nevykonává práci nebo jinou obdobnou činnost podle § 2 odst. 3 písm. a), b), h) nebo i) zákona o ochraně oznamovatelů?
Odpověď:
Je vyloučeno přijímání oznámení od osob, které nevykonávají pro KÚ LK práci nebo jinou obdobnou činnost.
7. Vyhodnotil kraj od zavedení vnitřního oznamovacího systému jeho funkčnost a účinnost? Pokud ano, jakým způsobem?
Odpověď:
Účinnost ani funkčnost vnitřního oznamovacího systému zatím nebyla hodnocena.
8. Uveďte pracovní pozici příslušné osoby či příslušných osob vašeho krajského úřadu (např. Vedoucí oddělení interního auditu, externí advokátní kancelář apod.)
Odpověď:
Příslušnou osobou je jmenován manažer bezpečnosti informací a pověřenec pro ochranu osobních údajů, který je zaměstnancem KÚ LK.
9. Zúčastnily se příslušné osoby školení nebo jiných vzdělávacích aktivit v oblasti ochrany oznamovatelů? Uveďte, prosím, název školení či vzdělávací aktivity a jejich poskytovatele.
Odpověď:
Příslušná osoba absolvovala certifikační kurz „Whistleblowing Officer“ pořádaný společností TAYLLORCOX s.r.o. a účastnila se workshopu „Whistleblowing“ pořádaného ministerstvem spravedlnosti.
10. Je v rámci vnitřního oznamovacího systému zaveden či připraven systém evidence nerelevantních oznámení?
Odpověď:
Příslušná osoba vede evidenci nerelevantních oznámení.
11. Je příslušná osoba připravena postoupit nerelevantní podněty v případě, že takový podnět upozorní na životní situaci, k jejíž řešení je příslušný jiný orgán veřejné moci?
Odpověď:
Nerelevantní podněty je příslušná osoba připravena postoupit k řešení příslušným odborům KÚ LK, k jejichž činnostem se mohou vztahovat, případně je předat jiným orgánům veřejné moci.
12. Je příslušná osoba připravena evidovat anonymní oznámení pro případ, že v budoucnu vyjde najevo identita oznamovatele?
Odpověď:
Příslušná osoba nevede evidenci anonymních oznámení.
13. Uveďte prosím odkaz na vnitřní předpis kraje upravující zadávání veřejných zakázek včetně jeho příloh. Pokud tyto dokumenty nejsou dostupné způsobem umožňující dálkový přístup, žádáme o jejich zaslání datovou schránkou.
Odpověď:
Zadávání veřejných zakázek upravuje Směrnice Rady Libereckého kraje č. 1/2021 k zadávání veřejných zakázek, která je zveřejněna na webových stránkách kraje: Smernice 1 2021 novela 1 (kraj-lbc.cz). Posíláme ji i jako přílohu č. 2.
Priloha_1_OS_o_ochrane_oznamovatelu (.pdf, 252 kB, 22. 5. 2024)
Priloha_2_Smernice_k_zadavani_verejnych_zakazek (.pdf, 325 kB, 22. 5. 2024)
Zveřejněno dne 22.5.2024